torsdag 25 oktober 2012

Kvällsfika

Igår hade jag besök på kvällen, en alldeles utmärkt ursäkt för att baka en baka såhär mitt i veckan :) Vi gjorde en Mississippi Mud Pie, en av mina favoritkakor tror jag! En härlig kladdkaka med knapriga nötter i, sega marsmallows på toppen och så en god kolasås som ringlas ovanpå alltihop. Antagligen inte den nyttigaste kakan, men oj, så god den är! Serveras bäst när den är varm, tillsammans med kall vispad grädde och syrliga hallon som bryter av mot allt det söta. Mums!

Det finns massor av rester, så till kvällsfika ska jag göra te, skära mig en bit kaka och sedan mysa framför teven :)

Någon som blir sugen på att baka? Här kommer receptet (från två systrars söta)

Mississippi Mud Pie
200 g rumsvarmt smör
5 dl strösocker
4 ägg
3½ dl mjöl
1 dl kakao
1 krm salt
½  tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

2 dl grovhackade valnötter
mini-marshmallows till garnering

Kolasås
50 g smör
1½ dl farinsocker
2 msk vatten
1 dl vispgrädde

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform.
Rör smör och socker poröst. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna. 
Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 35 - 40 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig i mitten. Ta ut kakan ut ugnen och och tryck försiktigt ner marshmallows i kakan, sätt in i ugnen igen tills marshamallowsen har blivit gyllene.

Gör i ordning kolasåsen genom att värma smör, socker och vatten på svag värme. Vispa i grädden och låst såsen sjuda tills den tjocknar.

Ringla kolasåsen över kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar