måndag 29 oktober 2012

Små observationer...


Den andra veckan på min skola kom lärarstuderantes förening till vår klass och pratade lite. Innan de gick fick vi en bäckpenna med deras logga på och en sådan här:
Jag hade ingen aning om vad det var. Kanske en hållare för ett suddstift gissade jag. I pausen efteråt pratade jag med en klasskamrat om vad det var för en konstig sak vi fått. -Va? Ser du inte det? svarade min klasskamrat förvånat. Bor man i Danmark vet man visst hur en tavelkritshållare ser ut, för det var precis det vi fått! Jag hade inte ens någon aning om att något som det fanns... 

Under mina tolv år i skola i Sverige har jag aldrig sett en svart tavla! Vi har bara haft whiteboards, men här så är svarta tavlor standard. Även om vi på vår skola har en modern smartboard, så har vi en svart tavla på sidan av :)


Andra skolobservationer är att man i Danmark inte räcker upp handen när man svarar på en fråga, utan man räcker upp ett finger!

1 kommentar: