måndag 20 augusti 2012

Ute på vift

Jag hade ställt mobilen på ringning imorse för att hinna med alla ärenden som skulle uträttas idag.  När jag gick ut, strax efter åtta, var det redan så hett ute att man sökte sig till skuggan. Vad är det med vädret i Danmark? Jag börjar nästan misstänka att jag på något sätt tagit fel flyg och flyttat till Medelhavet!

Förmiddagen gick ovanligt smidigt, jag hittade till rådhuset utan problem (nästan så jag vill skryta!), fixade ett danskt bankkonto, köpte internetsladd till datorn och handlade lite mat.  Jag prickade av sak efter sak på min att göra-lista, det gick så enkelt! Det var nästan så att jag borde ha förstått att hela dagen inte kunde ha en sådant flow... På eftermiddagen hade jag bara en grej kvar att göra, ett besök på Jysk för att köpa duschdraperi och persienner till fönstret. Nu hade jag ju dessutom Internet så jag googlade vägen fram för att inte kunna gå fel, höger, vänster, höger, höger. Hur enkelt som helst! Men fast jag svängde höger där jag skulle så såg jag aldrig de stora blå flaggor som brukar finnas utanför Jysk. Istället säg jag några tinnar och torn sticka upp en bit bort. Jag gick närmare, bara för att få mina misstankar bekräftade. Visst var det ett slott som låg där i slutet av vägen! En av de största och vackraste slott jag någonsin sett! Vid slottet låg en liten sjö, med en gångväg runt, så jag beslöt mig för att ta en promenad runt omkring sjön. Så härligt det är med lediga dagar utan planer! Det var så fint, stora lummiga träd, blommor och så den slingrande gångvägen. Efter ett par kilometer kom jag in i den gigantiska slottsträdgården, jag la mig i skuggan under ett träd vid vattnet och bara njöt. Så härligt! Det kommer garanterat bli fler promenader runt slottssjön.

Ibland är det nog bra att gå lite vilse!

Hur gick det med Jysk då? Jo, jag gick in på turistinformationen och hämtade en karta. Det kändes bäst så :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar